יום שלישי, 3 בדצמבר 2013

רכיבה עירונית על אופניים חשמליים - טיפים לרכיבת חורף

החורף מתעכב, ולנו לא נותר אלא להתכונן לרכיבת חורף, להיערך ולשנות את דפוסי הרכיבה "הקיציים והיבשים". אולי זה מה שישכנע אותו להגיע.
אז הנה כמה טיפים לרכיבת חורף עירונית בטוחה

ברכיבה על אופניים חשמליים במזג אויר קר וגשום ישנם מספר גורמים שצריך להיערך לקראתם:

  • גופינו
  • האופניים
  • התאמת הרגלי הרכיבה והתנהגות כביש לתנאי מזג האויר

הכן גופך לחורף

מזג האוויר קר והגשום (לעיתים) מחייב לבוש והגנה מתאימים.
רכיבה עירונית (להבדיל מספורטיבית) מתבצעת בד"כ עם לבוש ה"יום יום" שלנו, מעיל רוח יגן עלינו מעל הביגוד הרגיל וכפפות קלות יעזרו לסובלים מקור בידיים.

ניתן להשתמש בשכמיית ניילון (ישנן כאלו חד פעמיות) אשר תגן מפני הגשם. 


לשמחתנו החורף בארץ קל מאוד (יחסית לאירופה) הן בטמפרטורות והן במשכי הגשם והכמויות כך שתמיד ניתן למצוא את ההפוגות בין הגשמים.
שלבו ביגוד עם פסים זוהרים להגברת הניראות.



הכן רכבך לחורף

מערכת החשמל:
אופניים חשמליים הם רכב לצורך העניין ויש להתייחס ברצינות למוכנותם לחורף,
מערכת ההנעה החשמלית: מערכת החשמל חייבת להיות מבודדת מכניסת מים באופן מוחלט.
כניסת לחות ומים למערכת החשמל תשבית את האופניים ותגרום לנזקים לעיתים בלתי הפיכים.
באם בוצעו שינויים ותיקונים במערכת החשמל המקורית יש להיזהר שבעתיים.

צמיגים

צמיגים תקינים הינם הבטוחה שלכם לנסיעה בכביש רטוב, 
זכרו שטח המגע של הצמיג עם הדרך ישמור על יציבות הרכיבה וכושר הבלימה.
לחץ הצמיגים הינו נושא חשוב כל השנה ובמיוחד בתקופת החורף, 
יש להקפיד על לחץ אוחר מתאים (בד"כ רשום ע"ג הצמיג).
הקפידו על צמיגים איכותיים ולחץ אויר מתאים 
וסעו בשלום.























תאורה:
לראות ובעיקר להראות הינה משימה שיש להקפיד עליה כל השנה ובמיוחד בחורף, בדקו כי התאורה (קידמת ואחורית) עובדת, בדקו כי האור הקדמי אינו מסנוור את הבאים מולכם או את אלו שלפניכם (באירופה ישנה תקנות לתאורת אופניים ויש הקפדת יתר מצד המשטרה על הימצאות פנסים ותקינותם).
בנושא חשיבות הניראות אי אפשר להגזים, קחו בחשבון כי היושבים במכוניות לידכם מסתכלים סביבם דרך חלונות רטובים ומכוסים אדים וכי קשה להם להבחין בכם במזג אויר אפרורי וגשום.
ניתן להוסיף עוד פנסים ופסים זוהרים וכל המרבה הרי זה משובח.



מגיני בוץ ושרשרת.




בשעת רכיבה באזור רטוב ובשלוליות, מתיזים הגלגלים מים (האצורים ע"ג הצמיג) בכיוון הגילגול לעבר הרוכב,
מגיני בוץ רחבים ויציבים ימנעו את ההתזה על הרוכב.
כמו כן מגן שרשרת (לכל אורכה ועל גלגל השיניים) ימנעו מגע בין הבגד (מכנסיים) לבין השרשרת והכתמתם בלכלוך גריז ובוץ.

בלמים:
חשיבות הבלימה ואיכות הבלמים לביטחון הרוכב ברורה לכל ובימים גשומים חשובה אף יותר.
רצוי לפנות לשירות האופניים לכיוון הבלמים ובדיקת הרפידות/סנדלי גומי, חופש בבלמים ואו סנדלים לא תקינים מסכנים את חייכם ואת הסביבה.





קסדה:
קשה להפריז בחשיבות השימוש בקסדה ולמרות זאת רוב הרוכבים העירוניים אינם חובשים קסדה (באופניים חשמליים זוהי חובה לכולם), בחורף הסכנה לנפילה גדולה יותר והצורך בהגנת ראש גדולה יותר.
חבשו קסדה תמיד!!!





תיקים ואמצעי אחסון
ציידו את האופניים שלכם באביזרי אחסון שבהם תוכלו לאחסן את הארנק, ציוד חורף (מעיל רוח, כפפות, מטריה) מנעול וגם את הקניות שערכתם בדרך, אסור לתלות שקיות ומשאות על הכידון (הגורמים לקשיים בהיגוי ואף לסכנת התהפכות). 


התאם רכיבתך לחורף

רכיבת חורף שונה מרכיבת קיץ באותם פרמטרים המבדילים נהיגת חורף מנהיגת קיץ, לכן יש להתאים את הרגלי הרכיבה והתנהגות בכביש בהתאם לתנאי מזג האוויר.
ברכיבת חורף יש לשים לב לנושאים הבאים.
·       שמירת מרחק מתאים בין רוכבים ובין מכוניות (מרחק עצירה גדול יותר ותגובות הרוכב איטיות יותר).
·       מהירות רכיבה נוחה וקבועה תוך הימנעו מתאוצות פתאומיות, לרוכבים באופניים חשמליים ללא חיישן מומנט והנוטים לזנק בפתאומיות יש להקפיד על מרחק סביר מאנשים ומכשולים שעליהם יש סכנה שתזנקו.
·       רכיבה בתמיכת מנוע נמוכה ברכיבה בקרבת הולכי רגל.
·       הימנעו מפניות חדות וביצוע תנועות פתאומיות בהיגוי.
·       השתמשו בחוכמה בהילוכים והקפידו על הורדת הילוכים לפני עצירה ובנסיעה במהירות נמוכה.
·       לימדו את השימוש בחיישן המומנט לשליטה על מהירות האופניים בין הולכי רגל.
·       האטה ועצירה ע"י שימוש בבלם הקדמי והאחורי גם יחד. 
ו    
      העיקר - רכבו בזהירות



ו




יום ראשון, 10 בנובמבר 2013

אופניים חשמליים (PEDELEC) למה צריך לדווש ?


בקצרה: כי כך קובע התקן הישראלי  ת.י   15194.

עכשיו להסבר:

התקן האירופאי EN 15194 התקף גם בישראל הינו תקן הבא לאפשר נהיגת  כלי רכב ממונע (אופניים ממונעים) ע"י כל אדם (בישראל מעל גיל 14) ללא הכשרה קודמת, ללא רישיון נהיגה וללא ביטוח.
ככלל, לנהיגת כלי רכב ממונע, כמתחייב מתקנות הרכב בעולם המערבי, נדרש רישיון נהיגה, רישיון רכב וביטוח.

התקן מאפשר לאופניים ממונעים (אופניים עם מנוע עזר) העומדים בתקן ל"החשב" כאופניים רגילים לכל דבר (לעומת סיווגם כרכב דו גלגלי ממונע לפי התקנות הרגילות).

בבסיס התקן ישנו עיקרון מנחה האומר כי אסור בשום פנים ואופן כי האופניים הממונעים יהוו סכנה לסביבה בהם הם נעים. הסכנה יכולה להיווצר בשל האפשרות כי "כל אחד" יכול לרכוב עליהם ללא שום הכשרה, בגלל הביצועים המכניים/פיזיקאלים (מהירות תאוצה מסה וכולי)  וצורת השימוש בהם.

במילים פשוטות:
המטרה לצמצם למינימום את הסכנה להולכי הרגל ולסביבה מכלי ממונע  הנהוג בידיים לא מיומנות.

אז בכל זאת למה צריך דיווש?
עשו סימולציה עם עצמכם ודמיינו כאילו אתם רוכבים על אופניים ורואים סכנה או מכשול או כל דבר אחר שיכול להפריע לכם בנסיעתכם.
הפעולה האינטואיטיבית שלכם (ללא צורך בהכשרה קודמת ואו הדרכה) היא להפסיק לדווש (לפדל).

פה נמצאת התשובה!

כאשר אדם רוכב על אופניים חשמליים ומזהה "סכנה" הוא מיד יפסיק לפדל (כפעולה אינסטקטיבית). במקרה זה אין שום סכנה כי "יתבלבל" ויאיץ במקום לעצור או להאט.
מקרים של "התבלבלות" קורים לעיתים לנהגי רכב (בעלי רישיון )  כשהנהג לוחץ על הדוושה במקום על הבלמים, או לרוכבי דו גלגלי (אופנועים וקטנועים) שנועלים את המצערת "במצב תאוצה"  במקביל להפעלת הבלמים.

לסיכום:
הדיווש (פידול) הינו אחד מאמצעי הבטיחות הבסיסיים  Safety trigger) ) בתקן EN 15194

זו גם הסיבה שקטגוריה זו נקראת PEDELEC  (פדל אלקטרוני).

הערה:
אחת התופעות המפחידות של אופניים חשמליים מסוג PEDELEC  הנפוצה אך ורק בדגמי האופניים הפשוטים (פרימיטיביים) המהווים כ 95% מהשוק בארץ  היא הזינוק הבלתי ניתן לשליטה של האופניים עם תחילת התנועה או בזמן תנועה במהירות נמוכה.

זה קורה ברגע שהסנסור המזהה דיווש (speed sensor  ) גורם להפעלת המנוע והאופניים מזנקים ממקומם ללא יכולת לשלוט על התאוצה והמהירות.

ע"מ למנוע את תופעת ה"זינוק" מבטלים חלק מהמשווקים את פעולת סנסור זה (speed sensor  ) ומתקינים מצערת, דבר שאינו חוקי ומהווה סכנה לסביבה ולרוכב.
תופעת הזינוק  אינה קיימת בדגמים בעלי מערכות בקרה מתקדמות יותר (וגם יקרות יותר). בדגמים אלו נוסף חיישן מומנט (torque sensor ) אשר מתרגם את הלחץ על הדוושות לפקודת מנוע. או אז המנוע מאיץ לפי הלחץ על הדוושות (כפי שנעשה ברכיבה רגילה, רוצים להאיץ לוחצים חזק יותר על הדוושות) מה שנותן לנו בעצם מצערת בדוושות.

הטכנולוגיה הנ"ל מאפשרת לרכוב על אופניים חשמליים ולשלוט בהם ללא חשש מטעויות וללא פחד מחוסר שליטה על התאוצה.

מקווים שהחכמתם :)





יום ראשון, 20 באוקטובר 2013

גרמניה, ארץ האופניים החשמליים

אזהרה: הפוסט הזה מיועד למתקדמים ומיטיבי "לכת" בתחום האופניים החשמליים. 
אם אתם באמת רוצים לדעת קצת יותר על סוגי האופניים, המנועים, מיקום המנוע וכו' הפוסט הזה בשבילכם.

גרמניה היא המדינה שבה השוק והשימוש באופניים חשמליים הוא הגבוה ביותר באירופה.  
 סקר נתוני שוק המתבצע בארץ האופניים החשמליים יכול לתת תמונה רחבה על המגמות השונות שבשימוש בכלי התחבורה המצויין הזה.
 
הנה כמה כותרות מובילות מהסקר הזה:
המחיר הממוצע לאופניים חשמליים הוא 2,691 אירו (כ 12,900 ₪)
קיימים לא פחות מ 1559 דגמים שונים!!! 
90% מהדגמים הם מסוג pedelec (פדל אלקטרוני) במהירות עד 25 קמ"ש (המתאימים לתקינה בארץ)

כ 47% מהשימוש באופניים חשמליים הוא באופני עיר

ועכשיו לסקר: 


מצב שוק האופניים החשמליים לשנת  2013 (*גרמניה)
eBikeFINDER 03.09.2013 

בוש  Bosch היצרן המוביל למערכות ההנעה החשמליות / מחיר ממוצע לאופניים חשמליים 2,691 אירו.

היצרן הגרמני בוש Bosch (מנועים החשמליים לאופניים חשמליים) מאבזר את רוב דגמי האופניים החשמליים ואחריו ברשימה פנסוניק Panasonic.
אלו כותרות הנתונים שעלו בניתוח בסיס הנתונים באתר המוביל המסקר את שוק האופניים החשמליים בגרמניה (ובמערב אירופאי הולנד אנגליה אוסטריה שוויץ  ועוד.)

·   המחיר הממוצע של כל דגמי האופניים החשמליים שבבסיס הנתונים הינו 2,691 אירו.
·   90% מכל הדגמים הינם דגמי PEDELEC של 25 קמ"ש (הנחשבים כאופניים לכל דבר).
·   1559 דגמי אופניים חשמליים הנמכרים בגרמניה נמצאים ברשימה.

 5 היצרנים המובילים: (מערכות הנעה)

אחוז השוק
מס דגמים עם מערכות מתוצרתו
שם היצרן
32%
491
Bosch
23%
361
Panasonic
10%
151
Impulse drive : / Derby Cycle
8%
119
TranzX
3%
44
ION

יצרני מנועים נוספים:
BionX 38 דגמים 2%
Emerson 31 דגמים 2%

בגרמניה שולטת הטכנולוגיה של מנוע מרכזי (מנוע המותקן ע"ג ציר הדוושות bottom bracket) 1062 דגמי אופניים חשמליים (כ 68% ) בשנת 2013  היו בטכנולוגיה זו.
מיקום המנוע
מס דגמים
אחוז בשוק
מרכזי
1062
68%
אחורי
273
17%
קידמי
227
15%

סוג השימוש

פילוח סוג השימוש מעלה כי רובם של האופניים החשמליים מציעים נוחות (אופני עיר City e-bikes) 740 דגמים המהווים 47% מהדגמים
שימוש
מס דגמים
אחוז בשוק
אופני עיר City e-bikes
740
47%
טיולים Tours & trekking e-bikes
516
33%
ספורט, דו שימושי, מתקפלים וקומפקטיים
Sports & cross e-bikes
Folding e-bikes & compact e-bike
149
9%

בקטגוריית הדגמים המיוחדים נמצאים:
שימוש
מס דגמים
אחוז בשוק
אופני משא Loads
15

דו מושבי Tandems
8

סיור Cruisers
6

תלת אופן Tricycles
3


מחיר

מי שירצה לרכוש את כל דגמי האופניים החשמליים של 2013 יזדקק לסכום של 4.23 מיליון אירו (4,230,000€)
מרבית דגמי האופניים החשמליים המוצעים, 903 דגמים (58% ) בתחום המחירים € 2000-3000

 חמש קטגוריות המחיר המובילות:


תחום מחיר
מספר דגמים
אחוז בשוק
2001 – 2500 €
478
31%
2501 3000 -
424
27%
€1501 - 2000
265
15%
 3501 €  לערך
232
15%
עד 1500 € 
52
3%


בלמים

בשוק הגרמני בלמים מסוג coaster brakes עדיין פופולריים מאוד, מתוך 1559 דגמי האופניים החשמליים בשנת 2013 260 דגמים (17%) מצוידים בבלמים אלו, לעומת זאת הבלמים הנפוצים ביותר הינם caliper brakes 842 דגמים (54%), ובהמשך נמצא שילוב של 2 הסוגים הנ"ל 240 דגמים (15%).
בשנת 2013 הוצעו בנוסף בגרמניה 665 דגמים (53%) עם בלמי דיסק disc brakes כאשר כמעט כולם הינם הידראוליים.
בתחום מערכות ההילוכים, הגיר הפנימי (hub gear) הינו השולט עם 718 דגמי אופניים חשמליים (46%), בתחום זה ישנן מערכות רציפות ומערכות אוטומטית.
632 דגמים (41%) מגיעים עם מחליף הילוכים ע"ג גלגלי שיניים derailleurs, 49 דגמי אופניים חשמליים (3%) מגיעים עם מערכת משולבת של גלגלי שיניים + גיר פנימי (chain and gear hub).
מכלל מערכות ההילוכים 688 דגמים (44%) בעלי 8 הילוכים או פחות.

מזלג קידמי ושיכוך
אופניים חשמליים עם שיכוך קידמי נפוצים מאוד בארצות אירופה ומהווים סטנדרט, 1182 דגמים (74%) מגיעים לשוק עם שיכוך קידמי, 306 דגמים (20%) הינם ללא שיכוך, 74 דגמי אופניים חשמליים (5%) מוצעים בשוק כאשר 23 דגמים מהם (2%) שייכים לקטגוריית e- MTBs.

טווח נסיעה

טווח הנסיעה (ק"מ לטעינה) המסופק ע"י היצרנים שנוי במחלוקת עם זאת משמש כמדד.

לטווח של.....
מספר דגמים שיגיעו לטווח זה
אחוז מכלל הדגמים
50 ק"מ
1487
95%
80 ק"מ
1348
86%
120 ק"מ
962
62%
150 ק"מ
408
26%
200 ק"מ
31

לא ידוע
61


גובה השילדה (מסגרת)
הגובה הפופולארי ביותר עבור אופניים חשמליים הינו 50 ס"מ 699 דגמים (45%), התפלגות הדגמים כדלהלן:

גובה שילדה
מספר דגמים
אחוז מכלל הדגמים
50 ס"מ
699
45%
55 ס"מ
505
32%
60 ס"מ ויותר
320
21%
45 ס"מ
431
28%
48 ס"מ
243
16%






מקווים שהחכמתם ונהניתם.

להתראות,


אופניים למבוגר ושני ילדים


צוות NEO