יום ראשון, 10 בנובמבר 2013

אופניים חשמליים (PEDELEC) למה צריך לדווש ?


בקצרה: כי כך קובע התקן הישראלי  ת.י   15194.

עכשיו להסבר:

התקן האירופאי EN 15194 התקף גם בישראל הינו תקן הבא לאפשר נהיגת  כלי רכב ממונע (אופניים ממונעים) ע"י כל אדם (בישראל מעל גיל 14) ללא הכשרה קודמת, ללא רישיון נהיגה וללא ביטוח.
ככלל, לנהיגת כלי רכב ממונע, כמתחייב מתקנות הרכב בעולם המערבי, נדרש רישיון נהיגה, רישיון רכב וביטוח.

התקן מאפשר לאופניים ממונעים (אופניים עם מנוע עזר) העומדים בתקן ל"החשב" כאופניים רגילים לכל דבר (לעומת סיווגם כרכב דו גלגלי ממונע לפי התקנות הרגילות).

בבסיס התקן ישנו עיקרון מנחה האומר כי אסור בשום פנים ואופן כי האופניים הממונעים יהוו סכנה לסביבה בהם הם נעים. הסכנה יכולה להיווצר בשל האפשרות כי "כל אחד" יכול לרכוב עליהם ללא שום הכשרה, בגלל הביצועים המכניים/פיזיקאלים (מהירות תאוצה מסה וכולי)  וצורת השימוש בהם.

במילים פשוטות:
המטרה לצמצם למינימום את הסכנה להולכי הרגל ולסביבה מכלי ממונע  הנהוג בידיים לא מיומנות.

אז בכל זאת למה צריך דיווש?
עשו סימולציה עם עצמכם ודמיינו כאילו אתם רוכבים על אופניים ורואים סכנה או מכשול או כל דבר אחר שיכול להפריע לכם בנסיעתכם.
הפעולה האינטואיטיבית שלכם (ללא צורך בהכשרה קודמת ואו הדרכה) היא להפסיק לדווש (לפדל).

פה נמצאת התשובה!

כאשר אדם רוכב על אופניים חשמליים ומזהה "סכנה" הוא מיד יפסיק לפדל (כפעולה אינסטקטיבית). במקרה זה אין שום סכנה כי "יתבלבל" ויאיץ במקום לעצור או להאט.
מקרים של "התבלבלות" קורים לעיתים לנהגי רכב (בעלי רישיון )  כשהנהג לוחץ על הדוושה במקום על הבלמים, או לרוכבי דו גלגלי (אופנועים וקטנועים) שנועלים את המצערת "במצב תאוצה"  במקביל להפעלת הבלמים.

לסיכום:
הדיווש (פידול) הינו אחד מאמצעי הבטיחות הבסיסיים  Safety trigger) ) בתקן EN 15194

זו גם הסיבה שקטגוריה זו נקראת PEDELEC  (פדל אלקטרוני).

הערה:
אחת התופעות המפחידות של אופניים חשמליים מסוג PEDELEC  הנפוצה אך ורק בדגמי האופניים הפשוטים (פרימיטיביים) המהווים כ 95% מהשוק בארץ  היא הזינוק הבלתי ניתן לשליטה של האופניים עם תחילת התנועה או בזמן תנועה במהירות נמוכה.

זה קורה ברגע שהסנסור המזהה דיווש (speed sensor  ) גורם להפעלת המנוע והאופניים מזנקים ממקומם ללא יכולת לשלוט על התאוצה והמהירות.

ע"מ למנוע את תופעת ה"זינוק" מבטלים חלק מהמשווקים את פעולת סנסור זה (speed sensor  ) ומתקינים מצערת, דבר שאינו חוקי ומהווה סכנה לסביבה ולרוכב.
תופעת הזינוק  אינה קיימת בדגמים בעלי מערכות בקרה מתקדמות יותר (וגם יקרות יותר). בדגמים אלו נוסף חיישן מומנט (torque sensor ) אשר מתרגם את הלחץ על הדוושות לפקודת מנוע. או אז המנוע מאיץ לפי הלחץ על הדוושות (כפי שנעשה ברכיבה רגילה, רוצים להאיץ לוחצים חזק יותר על הדוושות) מה שנותן לנו בעצם מצערת בדוושות.

הטכנולוגיה הנ"ל מאפשרת לרכוב על אופניים חשמליים ולשלוט בהם ללא חשש מטעויות וללא פחד מחוסר שליטה על התאוצה.

מקווים שהחכמתם :)





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה