יום שלישי, 10 בדצמבר 2013

תגובה למאמר של פרופ' מיגל דויטש. האמנם חולדאי נושא באחריות לקטילת חיים במדרכות?


תגובה למאמר של פרופ' מיגל דויטש: "חולדאי, אתה תישא באחריות לקטילת חיים במדרכות" שפורסם בגלובס 19.11.13
   

דעתי בניגוד לרוח הנושבת מהמאמר ראש עיריית ת"א-חולדאי הוא אדם עם חזון ויכולות המנסה לשפר את איכות החיים בעירו ותוך כדי גם לפתור את בעיות התנועה בעיר כנגד כל הגופים הממשלתיים והפוליטיקאים!
ההתלהמות של המגיבים כמו הטלת האשמה של מחבר המאמר על ראש העירייה אינה במקומה ואם היו יודעים את כל העובדות אולי היו מגיבים אחרת.

להזכירכם ראש עיריית תל אביב יצא בקריאה מעל פי העיתונות לגורמים האחראים לטפל בנושא השתוללות האופניים הרגילים והחשמליים (חולדאי: רוכבי אופניים,רדו מהמדרכה אל הכביש)

אופניים בכלל וחשמליים (תחת הגדרת התקן) בפרט הינם כלי תחבורה עירוני מעולה, יעיל, זול ובריא, תעיד על כך הפופולריות הרבה שלהם בעולם, (באירופה נמכרים יותר אופניים ממכוניות שקצב הגידול שלהם קטן).

אז מה קורה פה?

בשנת 2010 הכריז משרד התחבורה על אימוץ התקינה האירופאית (EN-15194 ) המאפשרת לאופניים חשמליים העומדים בתקן לנוע כאופניים רגילים (ללא רישיון ביטוח וכולי).
במקביל פורסמו תקנות הייבוא ותקנות תעבורה זמניות ע"י משרד התחבורה.

הרעיון מצוין אך בישראל כמו בישראל קרו מספר דברים בדרך ופה האשם:
1.      תקנות היבוא לא מיושמות ולא נאכפות כך קורה שאלפי אופניים חשמליים המגיעים לארץ  (תחת הגדרת התקן ) אינם עומדים בתקינה נמכרים גם לילדים מתחת לגיל 14 (שהוא הגיל המינימלי לרכיבה ע"ג אופניים חשמליים)
2.      קורקינטים חייתיים מיוצרים ונמכרים ללא חשש ולכל דכפין כולל ילדים  (קורקינט ממונע אינו חוקי אלא אם מהירותו 12 קמ"ש ומנועו עד 100 וואט).
3.      "תרגילים" של יבואנים וחנויות לעקיפת המגבלות (הוספת מצערת הורדת מגבלת המהירות ומכירת אופניים עם מנועים חזקים מ 250 וואט ) עד כי "לא חוקי" הפך לסטנדרט.
4.      מכון התקנים שלא עושה את תפקידו ועומד בפרץ.
5.      תקנות התעבורה שפורסמו ב 2010 ולא חודשו  במרץ 2013, פשוט "שכחו" במשרד התחבורה לחדשם ועד היום לא חודשו.\
6.      משטרת ישראל שגם בתקופה שתקנות התעבורה היו בתוקף לא עשו דבר (אכיפה), ברור שהיום שאין תקנות תעבורה נוח למשטרה להתעלם מהמצב הכאוטי בכבישים ובמדרכות (להזכיר לכולם נסיעת אופניים על מדרכה הינה עבירת תנועה).
7.      משרד הכלכלה שאינו אוכף את תקנות היבוא בחנויות,. בכל ערוצי המדיה פורסמו אין סוף כתבות שחלקן עם מצלמות נסתרות שבו נראו חנויות מוכרות כלים לא חוקיים בריש גלי   ולא נעשה דבר. האבסורד שכולם יודעים ולא עושים דבר.
8.      תשתיות עלובות לרכיבה על אופניים ברחבי הערים ובין הערים.
פה מגיע לחולדאי ציון לשבח על היותו החלוץ והמוביל בתחום,(למרות שיש עוד הרבה לשפר) שאר ראשי הערים והמשרדים הממשלתיים רק מפריחים הצהרות ולא עושים דבר.
9.      חוסר בתרבות וחינוך לרכיבת אופניים (שבאירופה קיימת עשרות שנים) כך שהרוכבים משתוללים אינם מצייתים לחוקי התנועה (כן החוק מחייב אופניים לציית לחוקי התנועה ואף אוסר על אופניים לנוע ע"ג המדרכה, רק בשבילים ובכביש).
10. תרבות הנהיגה של הנהגים שאינם מתחשבים ברוכבי האופניים מגרשים אותם מהכביש למדרכה.

לסיכום:

המצב היום הינו מצב של אנרכיה מוחלטת (ופה צודק פרופסור דויטש) עשרות אנשים נפגעים ברחובות ולא רק בת"א של חולדאי (עדיין אין הרוגים לשמחתנו),  המשטרה שאינה קיימת לא יכולה לנטר את ממדי התופעה, כך שממדי התופעה/סכנה אינם ברורים,  אין דין ואין דיין.
שלטון החוק קרי משטרה ומשרדי הממשלה לא מורגש בתחום ושאין אכיפה ושלטון חוק האנרכיה משתלטת.

רק תוכנית ממשלתית מאומצת ומחייבת (כפי שקיימת בהולנד גרמניה אנגליה ועוד.) חינוך ועידוד רכיבה על אופניים (גם לעבודה) ובמקביל בניית תשתית מתאימה תצליח להצעיד אותנו באמת בתחום.

ושאלה לפרופסור דויטש:
מדוע לא פנית לרשויות לנקיטת פעולה (בטוח שדרך המשרד שלו אתה מייעץ יותר קל) למה לתקוף את ראש עיריית ת"א שהנושא בכלל לא בתחום אחריותו? או מה עם ערים אחרות?

אופניים ואופניים חשמליים (חוקיים) הם הפתרון הטוב ביותר לתנועה בעיר, ותעיד הצלחתם המדהימה במדינות אירופה.

סעו בשלום.

ולמען הסר ספק, אין לי שום קשר למר רון חולדאי והכל נאמר מתוך דעתי המקצועית והאובייקטיבית בלבד.




סתם כדי להיזכר ביום שמשי בטיילת בחיפה


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה