יום ראשון, 16 ביוני 2013

מדריך - מערכת החשמל באפניים חשמליים PEDELEC חלק ב' - הסוללה


מדריך - חלקי מערכת החשמל

הסוללה Battery




הסוללה הוא "מיכל הדלק" או מקור האנרגיה לעבודת המערכת החשמלית והדרישות ממנו הן:
·         קיבולת - גבוהה ככל האפשר
·         משקל קטן - ככל האפשר
·         אורך חיים (מס מחזורי טעינה) – ארוך ככל האפשר
הסוללה נתון במארז יעודי נשלף (בד"כ ניתן לנעילה באמצעות מנעול) וניתן לטעינה בבית או במשרד ע"י מטען יעודי.
משקל טיפוסי לסוללה הינו 2 עד 4 ק"ג ותלוי בקיבולת ובטיב.
המתחים הנפוצים שבשימוש כיום 24 ו 36 וולט.
קיבולת הסוללה נמדדת ביחידות  A/h  ואו WH

טכנולוגית הסוללה שאתם קונים חשובה מאוד ברכישת אופניים חשמליים אך ברוב הפעמים בחירת הסוללה תוגבל מכיוון שרוב יצרנים יספקו רק את הסוג שיתאים למערכת החשמלית שלהם.
לסוללה חלק ניכר במחירן של האופניים (חלק יקר) אבל סוללות איכותיום ישמשו אתכם שנים ארוכות.
סוללה טובה משפיעה על ביצועי שאר הרכיבים החשמליים. ותכתיב את הטווח, אורך חיים והמשקל.


סוגי הסוללות שבשימוש:
  •       סוללת עופרת אטום Sealed Lead Acid (SLA) -

מקבילה לסוללה שבשימוש במכונית,
 זולה במחירה
כבדה כמעט פי שלוש מהסוללה מדגמים המתקדמים יותר 
רגישה מאוד לירידת מתח מתחת ל %75 מהערך המכסימלי .
רגישה מאוד למכות וחבטות
  •      סוללה ניקל מטאל הידריד - Nickel-Metal-Hydride (NiMH)

סוללה מתקדמת בעלת יכולת טעינה מהירה
קלה במשקלה חצי ממשקל SLA
פחות רעילה מסוללה SLA

  •      סוללת ליתיום יון - Lithium-Ion (Li-ion)


 Li-Ion - שם כללי למשפחת הסוללות המתקדמות ביותר.
סוללה קלת משקל ללא צורך בתחזוקה.

הדגם המתקדם שבשימוש כיום הינו Lithium-Polymer (Li-Po) שבהם אלקטרוליט אינו תמיסתי אלא בתצורת מוצק.

במשפחת ליתיום יון נמצאות:

סוללת ה.. LiFePO4  - lithium iron phosphate  או LFE Lithium Phosphate -  
תאי ה-LifePO4 החדשים נחשבים לתאים הטובים ביותר במשפחה, הרוב המוחלט של מחשבים נישאים משתמשים בסוללות האלו, וגם רכבים היברידיים משתמשים בגרסת ה-LifePO4.
תאים אלו בעלי יחס משקל-לכמות-אנרגיה בין הטובים שאפשר למצוא ופיתוחם נמשך כל הזמן בזכות תעשיית הרכב שנשענת עליהם. אלו תאים חסרי זיכרון, בעלי פריקה עצמית נמוכה, יכולת פריקה עמוקה ואספקת זרם גבוהה. למעשה, כיום נחשבים לתאים הקרובים ביותר לאידאל ומחירם בהתאם. חשוב לזכור שסוללות אלו צריכות להיות מלוות במערכת טעינה ייחודית שבלעדיה חייהם יתקצרו באופן משמעותי.
סוללות מתקדמות אלו מאפשרות נסיעה של עד 100 ק"מ בתלות בסוג הרכיבה תנאי השטח משקל וקיבולת הסוללה.
מס מחזורי טעינה לסוללות המתקדמות כ 500 (מלאים) פעמים תלוי בטיב הסוללה. *כיום ישנם יצרנים המצהירים על מס טעינות רב ביותר לדוגמא:
(Cycle life: 2000 cycles with DOD80%)  אך זו שיטה אחרת לחישוב את כמות מחזור פריקה.

  • סוללה מתקדמת תכיל בתוכה מערכת ניהול  (BMS (Battery Management System    זהו מעגל חשמלי המנהל ומפקח על טעינה ופריקה אחידים של התאים (המרכיבים את הסוללה) לרכיב זה השפעה משמעותית על הביצועים ואורך החיים של הסוללה,  מערכת זו אוגרת בתוכה את נתוני הטעינה והפריקה כמו שאר נתונים חשמליים נוספים המשמשים את היצרן לצורך שירות ואחריות.


יש להעדיף סוללה בעלת תו תקן Battery Safety Standards and Certification  BATSO
המעיד על אמינות החברה המייצרת וטיב המוצר ביחוד בהיבט הבטיחותי.

בקנייה: יש לשים לב לקיבולת הסוללה ולמספר הטעינות המוגדר ע"י היצרן (האותיות הקטנות) יש להקפיד על תקופת אחריות של מינימום שנה (פחות מכך יש בזה ""הצהרה על טיב נחות").

סוללות טיפוסיות הינן בקיבולת של  A/h 8 ,11,10, 12, 13







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה