מערכת החשמל (בטכנולוגיית ה – PEDELEC) הינה המערכת המורכבת והמתוחכמת ביותר באופניים
החשמליים שלך ומטרתה להניע את האופניים תוך שימוש באנרגיה החשמלית האגורה בסוללה
ותוך התחשבות בפרמטרים המחויבים על פי חוק (תקן 15194 EN).
המערכת החשמלית והאלקטרונית הנמצאת ע"ג האופניים חשופה לסביבה קשה ופוגענית ונדרשות ממנה התכונות
הבאות:
- עמידה בזעזועים והלם מכני (מכות ונפילות).
- עמידה בתנאי מזג אויר קשים כגון: גשם, אבק, בוץ, חום גבוה מקרינת שמש.
- מינימום תחזוקה.
חלקי המערכת כוללים: :מנוע חשמלי, סוללה, בקר, חיישן (סנסור), פנל הפעלה ובקרה ומערכת
חיווט.
חלקי המערכת הנפוצים כיום הינם 36v
24v.
המנוע החשמלי Motor
ישנם שני סוגים של מנועים ציריים מסוג Brushless motors :
מומנט וביצועי המנוע: אחד הפרמטרים החשובים המעידים על ביצועי המנוע הינו מומנט המנוע (Torque) מהווה מדד ליכולת המנוע, להמשיך לסובב את הגלגל בכוח, ברכיבה אנו מרגישים רק את המומנט המועבר ע"י המנוע.
מכיוון שהמנוע מוגבל בהספקו החשמלי (250 וואט) ביצועי האופניים יושפעו מיכולת המנוע לפתח מומנט.
המומנט נמדד ביחידות ניוטון-מטר (N-m ).
ככל שהמומנט שהמנוע מפתח גבוה יותר אנו נרגיש כי האופניים מאיצות ונושאות אותנו יותר "בקלות"
על המנוע החשמלי - ויקיפדיה
ועל הסוללה, נרחיב בפוסט הבא.
מקווים שהחכמתם :)
רמי וצוות Neobike
המנוע החשמלי Motor
סוגים לפי מבנה פנימי והמאפיינים:
· DC motors זולים בעלי נצילות נמוכה ואורך חיים קצר (במערכות זולות ופשוטות)
· Brush motors טכנולוגיה מתקדמת מעט יותר, מנוע מסוג זה מהיר יותר בעל מומנט גבוהה יותר מהקודם (דורש תחזוקה).
· Brushless motors היעיל ביותר (חשמלית) בעל ממומנט גבוה מכולם, פחות חלקים נעים ולכן אורך חיים גבוהה יותר,מנוע זה מתחמם פחות (סיכוי נמוך יותר להישרף) (כמעט ללא צורך בתחזוקה).
המנועים הנ"ל מורכבים ב 2 תצורות עיקריות :
HUB motor – מנוע צירי, מנוע המורכב על ציר הגלגלים והינו חלק בלתי נפרד מהגלגל.
(גלגל קדמי - Front-Mounted Hub Motor או אחורי - Rear-Mounted Hub Motor ) מנוע אחורי מקנה יציבות ושליטה טובה יותר בנסיעה.
11 Geared Hub Moto מנוע עם גיר פנימי, מנועים מסוג זה נדרשים לטיפול פעם בשנה.
Gearless Hub Motors המתקדם והיעיל ביותר בייחוד לסביבה שאינה מישורית (עליות) ויקר יותר לעומת האחרים.
מנועים אלו יכולים לפתח מומנט גבוה בצורה משמעותית משאר המנועים.
2. Crank Drive motor – מנוע מרכזי/אמצעי, מנוע המורכב על הקראנק (ארכובה-ציר גלגל השיניים והפדלים)
מנוע המורכב בד"כ באמצע גוף האופניים ומעביר את הכוח לשרשרת, זוהי טכנולוגיה מתקדמת אשר מצריכה מבנה שילדה מתאים לשילוב מנוע מסוג זה.
סוג מנועים אלו יקרים יותר וקשים יותר לתחזוקה, במקרה וקיימת בעייה במנוע בד"כ לא ניתן לרכוב על האופניים כאופנים רגילים (כפי שניתן במנועים ציריים).
רעש מנוע - אחד הפרמטרים לבחינת טיב (ורמת) המנוע הינה הרעש המופק בעבודה מאומצת.
מנוע איכותי לא ישמיע רעש (כמעט) בנסיעה רגילה ורעש נמוך במאמץ.
מומנט וביצועי המנוע: אחד הפרמטרים החשובים המעידים על ביצועי המנוע הינו מומנט המנוע (Torque) מהווה מדד ליכולת המנוע, להמשיך לסובב את הגלגל בכוח, ברכיבה אנו מרגישים רק את המומנט המועבר ע"י המנוע.
מכיוון שהמנוע מוגבל בהספקו החשמלי (250 וואט) ביצועי האופניים יושפעו מיכולת המנוע לפתח מומנט.
המומנט נמדד ביחידות ניוטון-מטר (N-m ).
ככל שהמומנט שהמנוע מפתח גבוה יותר אנו נרגיש כי האופניים מאיצות ונושאות אותנו יותר "בקלות"
על המנוע החשמלי - ויקיפדיה
ועל הסוללה, נרחיב בפוסט הבא.
מקווים שהחכמתם :)
רמי וצוות Neobike
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה